KLAUZULA INFORMACYJNA
O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH
W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych.
1. Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z siedzibą w: ul. Sikorskiego 4, 66-400 Gorzów Wielkopolski.
2. W sprawie zakresu i sposobu przetwarzania danych osobowych Pani/Pana dotyczących, a także przysługujących z tego tytułu praw, może się Pani/Pan kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych listownie: ul. Sikorskiego 4, 66-400 Gorzów Wielkopolski lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: iod@um.gorzow.pl.
3. Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przeprowadzenia konsultacji projektu Programu Współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi na rok 2025,
na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO tj. Pani/Pana zgody na przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących.
4. Pani/Pana dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny
do realizacji celów określonych w pkt 3, a po tym czasie przez okres wymagany przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
5. W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące prawa:
1) prawo dostępu do danych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;
2) prawo do sprostowania (poprawiania) danych;
3) prawo do usunięcia danych (tzw. prawo do bycia zapomnianym).
6. W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie Pani/Pana zgody (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
7. W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych, ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
8. Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwości wzięcia pod uwagę Pani/Pana wniosków
do konsultowanego dokumentu.
Uchwała Nr ....................
Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego
z dnia .................... 2024 r.
w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z organizacjami pozarządowymi na rok 2025
Na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r., poz. 571) uchwala się Program Współpracy Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z organizacjami pozarządowymi na rok 2025, zwany dalej „Programem”
Rozdział 1.
Postanowienia ogólne
§ 1. Ilekroć w Programie jest mowa o:
1) Mieście – należy przez to rozumieć miasto Gorzów Wielkopolski;
2) Prezydencie Miasta – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego;
3) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;
4) organizacjach pozarządowych – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy;
5) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego;
6) wydziałach - należy przez to rozumieć wydziały, biura oraz inne komórki organizacyjne urzędu działające na prawach wydziałów;
7) regrantingu - należy przez to rozumieć mechanizm przekazania dotacji organizacjom pozarządowym za pośrednictwem operatora, wyłonionego w konkursie.
Rozdział 2.
Cele Programu oraz zasady współpracy
§2. 1. Celem głównym Programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Miastem a organizacjami pozarządowymi, a służyć ma to rozpoznaniu potrzeb mieszkańców i ich zaspokajaniu oraz uaktywnieniu różnych środowisk w rozwiązywaniu problemów lokalnych, a także rozwój zakresu i form ich współpracy.
§3. Cele szczegółowe Programu:
1) umacnianie świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycje;
2) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej, w szczególności wspieranie rozwoju aktywności wolontariackiej;
3) budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez aktywizację społeczności lokalnej;
4) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów;
5) wzmacnianie pozycji organizacji pozarządowych w realizacji zadań publicznych przez powierzanie i wspieranie realizacji tych zadań;
6) promowanie organizacji pozarządowych działających w mieście;
7) stworzenie przyjaznego środowiska dla tworzenia i funkcjonowania organizacji pozarządowych;
8) zwiększanie udziału organizacji pozarządowych w konsultacjach społecznych prowadzonych przez Miasto;
9) tworzenie warunków do współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi oraz nawiązywania relacji z samorządem, biznesem jednostkami naukowymi i podmiotami działającymi w ich otoczeniu;
10) tworzenie warunków do zwiększania realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe w formie powierzenia;
11) usprawnienie procesu składania ofert i sprawozdań z realizacji zadań publicznych;
12) tworzenie warunków do rozwoju odpowiedzialności społecznej poprzez zwiększanie zakupu usług i produktów od podmiotów ekonomii społecznej;
13) podniesienie kompetencji przedstawicieli organizacji pozarządowych w zakresie zarządzania i zasad realizacji zadań publicznych.
§4. Współpraca Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach:
1) pomocniczości – dążenie do poszerzenia zakresu zadań zlecanych organizacjom pozarządowym oraz wspieranie działania organizacji w zakresie, jaki jest niezbędny do efektywnej realizacji podejmowanych przez nie zadań publicznych;
2) suwerenności stron - zagwarantowanie niezależności, równości oraz autonomii podmiotów realizujących Program, w granicach przyznanych przez prawo;
3) partnerstwa – podejmowanie działań we współpracy opartej na wzajemnym szacunku, zaufaniu i uznaniu równorzędności stron;
4) efektywności – realizowanie planowych działań i dążenie do osiągnięcia wspólnie określonych celów, podnoszenia efektów w zakresie wzajemnej współpracy oraz optymalizacji kosztów z tym związanych;
5) uczciwej konkurencji i równości szans – podejmowanie działań opierających się na równych dla wszystkich stron i obiektywnych kryteriach, zasadach oraz prowadzenie działań w szczególności dotyczących zlecenia zadań publicznych w sposób transparentny i przejrzysty;
6) jawności – zachowanie przejrzystości i transparentności podejmowanych działań
oraz dostępu do informacji o działalności, realizowanych projektach, pozyskanych środkach finansowych, wewnętrznych zmianach, itp.;
7) zrównoważonego rozwoju – podejmowanie działań, które przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, zapewniają równomierny podział korzyści, ochronę zasobów naturalnych, środowiska i dziedzictwa kulturowego oraz rozwój społeczny.
Rozdział 3.
Zakres przedmiotowy
§5. 1. Przedmiotem współpracy Miasta i organizacji pozarządowych jest wspólne wykonanie zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy, w celu rozwoju przestrzeni i społeczności Miasta oraz zaspokojenia istniejących potrzeb społecznych mieszkańców Gorzowa Wielkopolskiego.
Rozdział 4.
Sposób realizacji Programu oraz formy współpracy
§6. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.
§7. Pozafinansowe formy współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi dotyczą sfer:
1) informacyjnej, poprzez:
2) organizacyjnej, poprzez:
3) edukacyjno – wspierającej, poprzez:
na warunkach określonych w aktach prawa miejscowego obowiązującego na terenie miasta;
4) promocyjnej, poprzez:
5) konsultacyjno – doradczej, poprzez:
w szczególności Gorzowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, poprzez stale rozwijanie współpracy pomiędzy nimi.
§8. Współpraca o charakterze finansowym odbywać się będzie w formie zlecenia organizacjom realizacji zadań finansowanych lub współfinansowanych ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub w trybach określonych w odrębnych przepisach prawa.
§9. Zadania publiczne mogą być zlecane z wykorzystaniem formy regrantingu.
§10. 1. Obsługa zadań publicznych zlecanych do realizacji organizacjom pozarządowym w trybie konkursowym może odbywać się przez generator do obsługi zlecania zadań publicznych.
z ogłoszenia konkursowego.
§11. Szczegółowe prawa i obowiązki organizacji pozarządowych realizujących zlecone zadania publiczne będą każdorazowo określane w umowach.
Rozdział 5.
Priorytetowe zadania publiczne
§12. Zlecenie organizacjom realizacji zadań będzie obejmowało w pierwszej kolejności zadania ujęte w Programie jako priorytetowe.
§13. Priorytetowymi zadaniami publicznymi przewidzianymi do realizacji w 2025 są:
1) nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie w zakresie dowożenia uczniów z niepełnosprawnością do Ośrodka Rehabilitacyjnego - Edukacyjno - Wychowawczego;
2) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej poprzez promocję sportu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wspieranie różnych form aktywności fizycznej, w tym sportu osób niepełnosprawnych;
3) kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, w tym:
4) pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej
oraz w wyrównaniu szans tych rodzin i osób, w szczególności:
i klubu seniora;
w szczególności zapewnienie opieki wytchnieniowej, wsparcie w mieszkaniach treningowych lub/i wspomaganych, wsparcie asystenta osobistego osoby
z niepełnosprawnością;
5) wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej:
6) zdrowie publiczne:
ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz osób starszych;
7) działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami:
8) integracja i reintegracja zawodowo-społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
9) działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym, w tym w szczególności:
oraz zdrowia fizycznego i psychicznego osób starszych;
10) udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększenie świadomości prawnej społeczeństwa;
11) upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa poprzez promocję i aktywizację różnych form turystyki;
12) wspieranie instytucjonalne i doradczo-eksperckie organizacji pozarządowych, działających na rzecz środowiska lokalnego;
13) promocji i organizacji wolontariatu;
14) administrowanie i utrzymanie schroniska dla bezdomnych zwierząt.
Rozdział 6.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert
§14. Przyjmuje się następujący tryb powoływania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert:
1) ogłoszenie zapraszające organizacje pozarządowe do zgłaszania kandydatów
na członków komisji konkursowych w wybranych sferach pożytku publicznego na rok 2025 publikowane jest na stronie Miasta, co najmniej raz;
2) komisja konkursowa działa w oparciu o przepisy ustawy oraz niniejszego Programu;
3) komisja konkursowa powoływana jest zarządzeniem Prezydenta, do ogłoszonego konkursu w celu zaopiniowania złożonych przez organizacje pozarządowe ofert;
4) komisja konkursowa składa się z nie mniej niż 4 osób, z których przedstawiciel Prezydenta, wskazany w zarządzeniu o którym mowa w pkt 3, pełni funkcję Przewodniczącego;
5) w przypadku otrzymania wystarczającej liczby zgłoszeń kandydatów na członków komisji konkursowej, Prezydent powołuje w skład komisji co najmniej 2 członków wskazanych przez organizacje pozarządowe.
§15. Przyjmuje się następujące zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert:
1) komisja konkursowa dokonuje oceny ofert zgłoszonych przez organizacje w otwartych konkursach ofert;
2) członek komisji konkursowej, po zapoznaniu się z listą złożonych ofert, składa pisemne oświadczenie, że:
3) oświadczenia członków komisji dołącza się do protokołu z posiedzenia komisji, na którym zostały złożone;
4) w przypadku niepodpisania oświadczenia, o którym mowa w pkt 2, członek komisji konkursowej zostaje wykluczony z jej prac;
5) w przypadku, gdy wykluczenie członka z prac komisji spowoduje brak wymaganego składu komisji, o którym mowa w § 14 pkt 3, przewodniczący niezwłocznie informuje Prezydenta Miasta, który podejmuje decyzję o uzupełnieniu składu komisji konkursowej;
6) posiedzenie komisji konkursowej odbywa się, jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej 2/3 pełnego jej składu;
7) komisja konkursowa podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, a w przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” głos decydujący ma Przewodniczący komisji konkursowej;
8) komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert:
w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
9) ocena ofert odbywa się w sposób jawny;
10) w etapie oceny merytorycznej komisja konkursowa dokonuje oceny oferty na podstawie kryteriów określonych w karcie oceny oferty, a następnie opiniuje pozytywnie lub negatywnie ocenianą ofertę;
11) członkowie komisji są odpowiedzialni za dokonywanie rzetelnej i bezstronnej oceny merytorycznej ofert, dokonywanej na podstawie wszystkich wymaganych kartą oceny oferty elementów;
12) ocena merytoryczna ofert dokonywana jest przez członków komisji konkursowej poprzez przyznanie określonej liczby punktów, zgodnie z kartą oceny oferty;
13) za ofertę zaopiniowaną pozytywnie uważa się każdą, która uzyska co najmniej 60% punktów w ocenie merytorycznej. Nie wszystkie oferty zaopiniowane pozytywnie przez komisję konkursową muszą uzyskać dotację;
14) komisja konkursowa, biorąc pod uwagę sformułowaną opinię na temat oferty, liczbę uzyskanych punktów, wysokość kwoty wnioskowanej oraz wysokość środków zaplanowanych na realizację zadań publicznych, określonych w ogłoszeniu, może przygotować propozycję wysokości kwot dotacji na poszczególne zadania;
15) zapis określony w pkt. 14 ma zastosowanie także, gdy w wyniku ogłoszenia otwartego konkursu ofert została zgłoszona jedna oferta;
16) za pracę komisji konkursowej odpowiedzialny jest Przewodniczący; w przypadku nieobecności Przewodniczącego zastępstwo pełni inny przedstawiciel Prezydenta, powołany w skład komisji, wskazany wcześniej przez Przewodniczącego.
§16. Dokumentowanie prac Komisji:
1) z prac komisji konkursowej sporządza się protokół z załącznikami, który zawiera
w szczególności:
2) protokół z załącznikami podlega przedłożeniu Prezydentowi w celu podjęcia decyzji
o przyznaniu dotacji.
§17. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności z powodu ograniczeń wynikających ze stanów nadzwyczajnych, np. epidemii lub innych, komisja konkursowa może dokonać oceny ofert w sposób zdalny. Do ważności protokołu komisji konkursowej pracującej w formie zdalnej wystarczy podpis przewodniczącego komisji konkursowej.
Rozdział 7.
Wysokość środków planowanych na realizację Programu
§18. 1. Na realizację Programu planuje się kwotę nie mniejszą niż 15 000 000 zł.
w zależności od sytuacji finansowej Miasta.
Rozdział 8.
Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz o przebiegu konsultacji
1) zbieranie uwag na piśmie;
2) osobisty dyżur konsultacyjny;
3) protokołowane publiczne spotkanie konsultacyjne;
4) konsultacje z Gorzowską Radą Działalności Pożytku Publicznego.
Rozdział 9.
Okres realizacji Programu oraz sposób oceny jego realizacji
1) liczby organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne na rzecz lokalnej społeczności;
2) liczby osób, które były adresatami różnych działań publicznych;
3) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Miasta na realizację
tych zadań;
4) rezultatów ilościowych i jakościowych realizowanych zadań publicznych;
5) liczby organizacji pozarządowych mających siedzibę na terenie Miasta, w porównaniu
do roku ubiegłego.
przy planowaniu kolejnych.
Przewodniczący Rady Miasta
Robert Surowiec