Konsultacje Społeczne Miasta Gorzowa Wielkopolskiego

Formularz konsultacji projektu Programu Współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi na 2025 r.

Wymagane pole
Wymagane pole
Wymagane pole
Wymagane pole
Wymagane pole
Wymagane pole

Klauzula informacyjna o przetwarzaniu danych osobowych

KLAUZULA INFORMACYJNA
O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH

W związku z realizacją wymogów Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych „RODO”), informujemy o zasadach przetwarzania Pani/Pana danych osobowych oraz o przysługujących Pani/Panu prawach z tym związanych.

1.    Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Prezydent Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z siedzibą w: ul. Sikorskiego 4, 66-400 Gorzów Wielkopolski.
2.    W sprawie zakresu i sposobu przetwarzania danych osobowych Pani/Pana dotyczących, a także przysługujących z tego tytułu praw, może się Pani/Pan kontaktować z Inspektorem Ochrony Danych listownie: ul. Sikorskiego 4, 66-400 Gorzów Wielkopolski lub za pośrednictwem poczty elektronicznej: iod@um.gorzow.pl.
3.    Pani/Pana dane osobowe przetwarzane będą w celu przeprowadzenia konsultacji projektu Programu Współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi na rok 2025,
na podstawie art. 6 ust. 1 lit. a RODO tj. Pani/Pana zgody na przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących.
4.    Pani/Pana  dane  osobowe  będą  przechowywane  przez  okres  niezbędny  
do  realizacji celów określonych w pkt 3, a po tym czasie przez okres wymagany przez przepisy powszechnie obowiązującego prawa.
5.  W związku z przetwarzaniem Pani/Pana danych osobowych przysługują Pani/Panu następujące prawa:
1)  prawo dostępu do danych, w tym prawo do uzyskania kopii tych danych;
2)  prawo do sprostowania (poprawiania) danych;
3)  prawo do usunięcia danych (tzw. prawo do bycia zapomnianym).
6.   W przypadku gdy przetwarzanie danych osobowych odbywa się na podstawie Pani/Pana zgody (art. 6 ust. 1 lit a RODO), przysługuje Pani/Panu prawo do cofnięcia tej zgody w dowolnym momencie. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej wycofaniem.
7.   W przypadku powzięcia informacji o niezgodnym z prawem przetwarzaniu Pani/Pana danych osobowych, ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
8.  Podanie przez Panią/Pana danych osobowych jest dobrowolne. Konsekwencją niepodania danych będzie brak możliwości wzięcia pod uwagę Pani/Pana wniosków
do konsultowanego dokumentu.

Wymagane zaznaczenie zgody
Aby dodać komentarz, kliknij na wybrany blok tekstu a następnie wpisz go w okienku dialogowym.

 

 

Uchwała Nr ....................
Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego

z dnia .................... 2024 r.

w sprawie uchwalenia Programu Współpracy Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z organizacjami pozarządowymi na rok 2025

Na podstawie art. 5a ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2023 r., poz. 571) uchwala się Program Współpracy Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z organizacjami pozarządowymi na rok 2025, zwany dalej „Programem”

Rozdział 1.
Postanowienia ogólne

§ 1. Ilekroć w Programie jest mowa o:

1) Mieście – należy przez to rozumieć miasto Gorzów Wielkopolski;

2) Prezydencie Miasta – należy przez to rozumieć Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego;

3) ustawie – należy przez to rozumieć ustawę z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie;

4) organizacjach pozarządowych – należy przez to rozumieć organizacje pozarządowe w rozumieniu art. 3 ust. 2 oraz podmioty prowadzące działalność pożytku publicznego, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy;

5) urzędzie – należy przez to rozumieć Urząd Miasta Gorzowa Wielkopolskiego;

6) wydziałach - należy przez to rozumieć wydziały, biura oraz inne komórki organizacyjne urzędu działające na prawach wydziałów;

7) regrantingu - należy przez to rozumieć mechanizm przekazania dotacji organizacjom pozarządowym za pośrednictwem operatora, wyłonionego w konkursie.

Rozdział 2.
Cele Programu oraz zasady współpracy

§2. 1. Celem głównym Programu jest budowanie partnerstwa pomiędzy Miastem a organizacjami pozarządowymi, a służyć ma to rozpoznaniu potrzeb mieszkańców i ich zaspokajaniu oraz uaktywnieniu różnych środowisk w rozwiązywaniu problemów lokalnych, a także rozwój zakresu i form ich współpracy.

  1. Realizacja Programu jest jednym z elementów zmierzających do osiągniecia celów określonych w Strategii Rozwoju Miasta Gorzowa Wielkopolskiego 2030 oraz w miejskich programach operacyjnych.

§3. Cele szczegółowe Programu:

1) umacnianie świadomości społecznej poczucia odpowiedzialności za siebie, swoje otoczenie, wspólnotę lokalną oraz jej tradycje;

2) tworzenie warunków do zwiększenia aktywności społecznej, w szczególności wspieranie rozwoju aktywności wolontariackiej;

3) budowanie społeczeństwa obywatelskiego poprzez aktywizację społeczności lokalnej;

4) zwiększenie udziału mieszkańców w rozwiązywaniu lokalnych problemów;

5) wzmacnianie pozycji organizacji pozarządowych w realizacji zadań  publicznych przez powierzanie i wspieranie realizacji tych zadań;

6) promowanie organizacji pozarządowych działających w mieście;

7) stworzenie przyjaznego środowiska dla tworzenia i funkcjonowania organizacji pozarządowych;

8) zwiększanie udziału organizacji pozarządowych w konsultacjach społecznych prowadzonych przez Miasto;

9) tworzenie warunków do współpracy pomiędzy organizacjami pozarządowymi oraz nawiązywania relacji z samorządem, biznesem jednostkami naukowymi i podmiotami działającymi w ich otoczeniu;

10) tworzenie warunków do zwiększania realizacji zadań publicznych przez organizacje pozarządowe w formie powierzenia;

11) usprawnienie procesu składania ofert i sprawozdań z realizacji zadań publicznych;

12) tworzenie warunków do rozwoju odpowiedzialności społecznej poprzez zwiększanie zakupu usług i produktów od podmiotów ekonomii społecznej;

13) podniesienie kompetencji przedstawicieli organizacji pozarządowych w zakresie zarządzania i zasad realizacji zadań publicznych.

§4. Współpraca Miasta Gorzowa Wielkopolskiego z organizacjami pozarządowymi odbywa się na zasadach:

1) pomocniczości – dążenie do poszerzenia zakresu zadań zlecanych organizacjom pozarządowym oraz wspieranie działania organizacji w zakresie, jaki jest niezbędny do efektywnej realizacji podejmowanych przez nie zadań publicznych;

2) suwerenności stron -  zagwarantowanie niezależności, równości oraz autonomii podmiotów realizujących Program, w granicach przyznanych przez prawo;

3) partnerstwa – podejmowanie działań we współpracy opartej na wzajemnym szacunku, zaufaniu i uznaniu równorzędności stron;

4) efektywności – realizowanie planowych działań i dążenie do osiągnięcia wspólnie określonych celów, podnoszenia efektów w zakresie wzajemnej współpracy oraz optymalizacji kosztów z tym związanych;

5) uczciwej konkurencji i równości szans – podejmowanie działań opierających się na równych dla wszystkich stron i obiektywnych kryteriach, zasadach oraz prowadzenie działań w szczególności dotyczących zlecenia zadań publicznych w sposób transparentny i przejrzysty;

6) jawności – zachowanie przejrzystości i transparentności podejmowanych działań
oraz dostępu do informacji  o działalności, realizowanych projektach, pozyskanych środkach finansowych, wewnętrznych  zmianach, itp.;

7) zrównoważonego rozwoju – podejmowanie działań, które przyczyniają się do wzrostu gospodarczego, zapewniają równomierny podział korzyści, ochronę zasobów naturalnych, środowiska i dziedzictwa kulturowego oraz rozwój społeczny.

Rozdział 3.
Zakres przedmiotowy

§5. 1. Przedmiotem współpracy Miasta i organizacji pozarządowych jest wspólne wykonanie zadań publicznych wymienionych w art. 4 ust. 1 ustawy, w celu rozwoju przestrzeni i społeczności Miasta oraz zaspokojenia istniejących potrzeb społecznych mieszkańców Gorzowa Wielkopolskiego.

  1. Podstawowym kryterium decydującym o współpracy z organizacjami pozarządowymi jest realizacja przez nie zadań na rzecz Miasta i jego mieszkańców.

 

Rozdział 4.
Sposób realizacji Programu oraz formy współpracy

§6. Współpraca Miasta z organizacjami pozarządowymi może mieć charakter finansowy i pozafinansowy.

§7. Pozafinansowe formy współpracy Miasta z organizacjami pozarządowymi dotyczą sfer:

1) informacyjnej, poprzez:

  • a) prowadzenie przez poszczególne wydziały współpracujące z organizacjami pozarządowymi bazy danych o organizacjach pozarządowych, realizujących zadania publiczne;
  • b) informowanie o zadaniach publicznych, które będą realizowane w danym roku
  • wraz z podaniem wysokości środków przeznaczonych z budżetu Miasta na realizację tych zadań, oraz o ogłoszonych konkursach ofert na projekty realizacji zadań publicznych, a także o sposobach ich rozstrzygnięć;
  • c) informowanie o potencjalnych źródłach finansowych i zasadach udzielania dotacji;
  • d) wzajemne informowanie się o planowanych kierunkach działalności i współdziałania w celu zharmonizowania tych kierunków;
  • e) organizowanie akcji informacyjnej zachęcającej mieszkańców do przekazywania
  • 1,5 % podatku na rzecz gorzowskich organizacji pozarządowych, mających status organizacji pożytku publicznego;
  • f) organizowanie spotkań przedstawicieli Miasta z przedstawicielami organizacji pozarządowych;
  • g) publikowanie w Biuletynie Informacji Publicznej aktualnej informacji na temat planowanych konkursów ofert, wysokości środków przeznaczonych na realizację poszczególnych zadań publicznych oraz wysokości środków przeznaczonych
  • na zlecenie zadań w trybie uproszczonym;
  • h) prowadzenie zakładki dla organizacji pozarządowych w Biuletynie Informacji Publicznej;
  • i) współpraca w obszarze promocji i kształtowania postaw obywatelskich wśród mieszkańców, w zakresie budżetu obywatelskiego;

2) organizacyjnej, poprzez:

  • a) tworzenie wspólnych zespołów o charakterze doradczym i inicjatywnym;
  • b) podejmowanie inicjatyw integrujących organizacje pozarządowe wokół zadań ważnych dla lokalnego środowiska;
  • c) inicjowanie realizacji zadań publicznych uzupełniających systemy pomocy w mieście;
  • d) przygotowanie sprawozdania dotyczącego realizacji niniejszej uchwały i jego publikacja;
  • e) opiniowanie wniosków o przydział lokalu z zasobów Miasta, poprzez poszczególne wydziały współpracujące z organizacjami pozarządowymi;
  • f) wystawianie rekomendacji, opinii na wniosek organizacji pozarządowych;

 

3) edukacyjno – wspierającej, poprzez:

  • a) inicjowanie lub współorganizowanie szkoleń podnoszących jakość pracy organizacji pozarządowych;
  • b) pomoc merytoryczną w trakcie tworzenia wniosków o dofinansowanie ze źródeł zewnętrznych;
  • c) pomoc techniczną w procesie tworzenia i konstruowania wniosku;
  • d) pomoc merytoryczną w zakresie zakładania nowych organizacji pozarządowych;
  • e) wynajmowanie i dzierżawienie organizacjom pozarządowym lokali, nieruchomości
    na warunkach określonych w aktach prawa miejscowego obowiązującego na terenie miasta;
  • f) pomoc merytoryczną w zakresie nawiązywania kontaktów pomiędzy organizacjami pozarządowymi w celu podejmowania wspólnych inicjatyw i wymiany doświadczeń;
  • g) bezpłatne udostępnianie sal urzędu w celu realizacji celów statutowych organizacji pozarządowych;
  • h) umożliwianie nawiązywania partnerstw biznesu, organizacji pozarządowych, samorządu, jednostek naukowych i podmiotów działających w ich otoczeniu na rzecz Miasta i jego mieszkańców;

4) promocyjnej, poprzez:

  • a) promowanie działań podejmowanych przez organizacje pozarządowe na stronie internetowej Miasta oraz w newsletterze dla NGO;
  • b) promocję działalności obywatelskiej, w tym promocja aktywności wolontariackiej i partycypacji społecznej;
  • c) zapraszanie przedstawicieli organizacji pozarządowych do udziału w organizowanych przez Miasto spotkaniach i konferencjach;
  • d) prowadzenie działań promocyjnych na temat aktywności obywatelskiej
  • oraz o organizacjach pozarządowych skierowanych do urzędników i partnerów społecznych;
  • e) objęcie patronatem Prezydenta Miasta Gorzowa Wielkopolskiego wybranych przedsięwzięć realizowanych przez organizacje pozarządowe na rzecz mieszkańców miasta Gorzowa Wielkopolskiego, na wniosek organizacji;

  5) konsultacyjno – doradczej, poprzez:

  • a) współtworzenie i konsultowanie projektów aktów normatywnych z organizacjami pozarządowymi w dziedzinach dotyczących działalności statutowej tych organizacji;
  • b) funkcjonowanie ciał konsultacyjno – doradczych i inicjatywno – doradczych,
    w szczególności Gorzowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, poprzez stale rozwijanie współpracy pomiędzy nimi.

§8. Współpraca o charakterze finansowym odbywać się będzie w formie zlecenia organizacjom realizacji zadań finansowanych lub współfinansowanych ze środków publicznych na zasadach określonych w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 roku o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie lub w trybach określonych w odrębnych przepisach prawa.

§9. Zadania publiczne mogą być zlecane z wykorzystaniem formy regrantingu.

§10. 1. Obsługa zadań publicznych zlecanych do realizacji organizacjom pozarządowym w trybie konkursowym może odbywać się przez generator do obsługi zlecania  zadań  publicznych.

  1. Złożenie oferty w wersji elektronicznej za pomocą generatora nie zwalnia organizacji pozarządowej od składania wniosków w wersji papierowej, jeśli taki obowiązek wynika
    z ogłoszenia konkursowego.

§11. Szczegółowe prawa i obowiązki organizacji pozarządowych realizujących zlecone zadania publiczne będą każdorazowo określane w umowach.

Rozdział 5.
Priorytetowe zadania publiczne

§12.  Zlecenie organizacjom realizacji zadań będzie obejmowało w pierwszej kolejności zadania ujęte w Programie jako priorytetowe.

§13. Priorytetowymi zadaniami publicznymi przewidzianymi do realizacji w 2025 są:

1) nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie w zakresie dowożenia uczniów z niepełnosprawnością do Ośrodka Rehabilitacyjnego - Edukacyjno - Wychowawczego;

2) wspieranie i upowszechnianie kultury fizycznej poprzez promocję sportu wśród dzieci, młodzieży i dorosłych oraz wspieranie różnych form aktywności fizycznej, w tym sportu osób niepełnosprawnych;

3) kultura, sztuka, ochrona dóbr kultury i dziedzictwa narodowego, w tym:

  • a) kultura lokalna - przedsięwzięcia upamiętniające miejsca, wydarzenia i sylwetki osób, które zapisały się na kartach historii miasta. Projekty zakładające prezentowanie
  • i promowanie, twórczości i dorobku lokalnych twórców;
  • b) mozaika kultur - projekty prezentujące i promujące wielokulturowość, mające na celu wzajemne poznawanie się grup odmiennych kulturowo, a także budowanie wspólnoty, opartej na poszanowaniu różnic;
  • c) kultura uczy - przedsięwzięcia animacyjno – kulturalne, mające na celu zwiększanie wiedzy z obszaru kultury, a także wzrost kompetencji do uczestnictwa
  • w życiu kulturalnym. Projekty skierowane do wszystkich grup wiekowych, zachęcające
  • do dialogu międzypokoleniowego;
  • d) kultura po sąsiedzku - projekty promujące hasło „Kultura po sąsiedzku”, prezentujące przedsięwzięcia kulturalne w otwartej przestrzeni miasta, skierowane do osób
  • z ograniczonym dostępem do kultury (m.in.: koncerty, wystawy, spektakle);
  • e) taniec w kulturze - projekty sprzyjające rozwojowi talentów z obszaru tańca, aranżacji, twórczemu zagospodarowaniu czasu wolnego poprzez różne formy taneczne. Przedsięwzięcia prezentowane zarówno przez tancerzy indywidualnych, jak i grupy taneczne;

4) pomoc społeczna, w tym pomoc rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej
     oraz w wyrównaniu szans tych rodzin i osób, w szczególności:

  • a) udzielenie schronienia, posiłku i niezbędnego ubrania;
  • b) rozwijanie i wspieranie środowiskowych form samopomocy dla osób z zaburzeniami psychicznymi;
  • c) prowadzenie mieszkań treningowych lub/i wspomaganych;
  • d) prowadzenie ośrodków wsparcia dla osób starszych w formie dziennego domu pobytu
    i klubu seniora;
  • d) prowadzenie ogrzewalni w okresie jesienno – zimowym;
  • e) prowadzenie całodobowej placówki dla osób nietrzeźwych;
  • f) prowadzenie banku żywności dla mieszkańców miasta Gorzowa Wielkopolskiego;
  • g) rozwój usług i aktywności na rzecz mieszkańców w środowisku lokalnym, w tym
    w szczególności zapewnienie opieki wytchnieniowej, wsparcie w mieszkaniach treningowych lub/i wspomaganych, wsparcie asystenta osobistego osoby
    z niepełnosprawnością;
  • h) pomoc osobom z chorobą nowotworową i sprawowanie nad nimi opieki;

5) wspieranie rodziny i systemu pieczy zastępczej:

  • a) prowadzenie placówek wsparcia dziennego w formie opiekuńczej i specjalistycznej;
  • b) prowadzenie placówek opiekuńczo – wychowawczych typu rodzinnego;

6) zdrowie publiczne:

  • a) prowadzenie działań z zakresu profilaktyki i promocji zdrowia mających na celu utrzymanie i poprawę zdrowia oraz związanej z nimi jakości życia mieszkańców,
    ze szczególnym uwzględnieniem zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży oraz osób starszych;
  • b) przeciwdziałanie uzależnieniom i patologiom społecznym, w tym w szczególności prowadzenie działań z zakresu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych oraz przeciwdziałania narkomanii w ramach zadań określonych w Miejskim Programie Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2023-2026;

7) działania na rzecz osób z niepełnosprawnościami:

  • a) zapewnienie opieki osobom z niepełnosprawnościami w warunkach ośrodków wspierających i rehabilitacji społecznej;
  • b) poprawa stanu fizycznego i psychicznego osób z niepełnosprawnościami;
  • c) rozwój zawodowy, integracja i aktywizacja społeczna;
  • d) wsparcie i doradztwo dla osób z niepełnosprawnościami i ich rodzin;
  • e) tworzenie warunków do realizacji wolontariatu z udziałem osób niepełnosprawnych;

8) integracja i reintegracja zawodowo-społeczna osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;

9) działalność na rzecz osób w wieku emerytalnym, w tym w szczególności:

  • a) prowadzenie klubu seniora;
  • b) realizacja inicjatyw na rzecz wsparcia, aktywizacji i integracji osób starszych;
  • c) prowadzenie działań profilaktyczno-informacyjnych w zakresie bezpieczeństwa
    oraz zdrowia fizycznego i psychicznego osób starszych;

10) udzielenie nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększenie świadomości prawnej społeczeństwa;

11) upowszechnianie turystyki i krajoznawstwa poprzez promocję i aktywizację różnych form turystyki;

12) wspieranie instytucjonalne i doradczo-eksperckie organizacji pozarządowych, działających na rzecz środowiska lokalnego;

13) promocji i organizacji wolontariatu;

14) administrowanie i utrzymanie schroniska dla bezdomnych zwierząt.

 

Rozdział 6.
Tryb powoływania i zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert

§14. Przyjmuje się następujący tryb powoływania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert:

1) ogłoszenie zapraszające organizacje pozarządowe do zgłaszania kandydatów
na członków komisji konkursowych w wybranych sferach pożytku publicznego na rok 2025 publikowane jest na stronie Miasta, co najmniej raz;

2) komisja konkursowa działa w oparciu o przepisy ustawy oraz niniejszego Programu;

3) komisja konkursowa powoływana jest zarządzeniem Prezydenta, do ogłoszonego konkursu w celu zaopiniowania złożonych przez organizacje pozarządowe ofert;

4) komisja konkursowa składa się z nie mniej niż 4 osób, z których przedstawiciel Prezydenta, wskazany w zarządzeniu o którym mowa w pkt 3, pełni funkcję Przewodniczącego;

5) w przypadku otrzymania wystarczającej liczby zgłoszeń kandydatów na członków komisji konkursowej, Prezydent powołuje w skład komisji co najmniej 2 członków wskazanych przez organizacje pozarządowe.

§15. Przyjmuje się następujące zasady działania komisji konkursowych do opiniowania ofert w otwartych konkursach ofert:

1) komisja konkursowa dokonuje oceny ofert zgłoszonych przez organizacje w otwartych konkursach ofert;

2) członek komisji konkursowej, po zapoznaniu się z listą złożonych ofert, składa pisemne oświadczenie, że:

  • a) nie jest oferentem, nie pozostaje w związku małżeńskim albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej oraz że nie jest związany z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli z oferentem, jego zastępcą prawnym lub członkiem władz prawnych, ubiegających się o realizację zadania publicznego;
  • b) nie pozostaje z oferentem w takim stosunku prawnym lub faktycznym, że może to budzić uzasadnione wątpliwości co do jego bezstronności;
  • c) zachowa w tajemnicy informacje o przebiegu i wynikach pracy komisji do czasu rozstrzygnięcia konkursu;
  • d) zobowiązuje się do niepodejmowania współpracy finansowej z oferentem, który otrzymał dotację w wyniku rozstrzygnięcia danego konkursu; zobowiązanie jest ważne przez okres realizacji zadania publicznego;

3) oświadczenia członków komisji dołącza się do protokołu z posiedzenia komisji, na którym zostały złożone;

4) w przypadku niepodpisania oświadczenia, o którym mowa w pkt 2, członek komisji konkursowej zostaje wykluczony z jej prac;

5) w przypadku, gdy wykluczenie członka z prac komisji spowoduje brak wymaganego składu komisji, o którym mowa w § 14 pkt 3, przewodniczący niezwłocznie informuje Prezydenta Miasta, który podejmuje decyzję o uzupełnieniu składu komisji konkursowej;

6) posiedzenie komisji konkursowej odbywa się, jeżeli w posiedzeniu uczestniczy co najmniej 2/3 pełnego jej składu;

7) komisja konkursowa podejmuje decyzje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym, a w przypadku równej liczby głosów „za” i „przeciw” głos decydujący ma Przewodniczący komisji konkursowej;

8) komisja konkursowa przy rozpatrywaniu ofert:

  • a) ocenia możliwość realizacji zadania publicznego przez organizację składającą ofertę;
  • b) ocenia przedstawioną kalkulację kosztów realizacji zadania publicznego, w tym
    w odniesieniu do zakresu rzeczowego zadania;
  • c) ocenia proponowaną jakość wykonania zadania i kwalifikacje osób, przy udziale których organizacja będzie realizować zadanie publiczne;
  • d) uwzględnia zadeklarowany udział środków finansowych własnych lub środków pochodzących z innych źródeł na realizację zadania;
  • e) uwzględnia planowany przez organizację wkład rzeczowy, osobowy, w tym świadczenia wolontariuszy i pracę społeczną członków;
  • f) uwzględnia analizę i ocenę realizacji zleconych zadań publicznych w przypadku organizacji, które w latach poprzednich realizowały zlecone zadania publiczne, biorąc pod uwagę rzetelność i terminowość oraz sposób rozliczania otrzymanych na ten cel środków;
  • g) analizuje wniosek pod względem celowego i racjonalnego gospodarowania środkami budżetowymi, kierując się przy wyborze najkorzystniejszej oferty zasadami celowego, oszczędnego i racjonalnego wydatkowania środków, z zachowaniem zasady uzyskiwania najlepszych efektów z danych nakładów;

9) ocena ofert odbywa się w sposób jawny;

10) w etapie oceny merytorycznej komisja konkursowa dokonuje oceny oferty na podstawie kryteriów określonych w karcie oceny oferty, a następnie opiniuje pozytywnie lub negatywnie ocenianą ofertę;

11) członkowie komisji są odpowiedzialni za dokonywanie rzetelnej i bezstronnej oceny merytorycznej ofert, dokonywanej na podstawie wszystkich wymaganych kartą oceny oferty elementów;

12) ocena merytoryczna ofert dokonywana jest przez członków komisji konkursowej poprzez przyznanie określonej liczby punktów, zgodnie z kartą oceny oferty;

13) za ofertę zaopiniowaną pozytywnie uważa się każdą, która uzyska co najmniej 60% punktów w ocenie merytorycznej. Nie wszystkie oferty zaopiniowane pozytywnie przez komisję konkursową muszą uzyskać dotację;

14) komisja konkursowa, biorąc pod uwagę sformułowaną opinię na temat oferty, liczbę uzyskanych punktów, wysokość kwoty wnioskowanej oraz wysokość środków zaplanowanych na realizację zadań publicznych, określonych w ogłoszeniu, może przygotować propozycję wysokości kwot dotacji na poszczególne zadania;

15) zapis określony w pkt. 14 ma zastosowanie także, gdy w wyniku ogłoszenia otwartego konkursu ofert została zgłoszona jedna oferta;

16) za pracę komisji konkursowej odpowiedzialny jest Przewodniczący; w przypadku nieobecności Przewodniczącego zastępstwo pełni inny przedstawiciel Prezydenta, powołany w skład komisji, wskazany wcześniej przez Przewodniczącego.

§16. Dokumentowanie prac Komisji:

1) z prac komisji konkursowej sporządza się protokół z załącznikami, który zawiera
w szczególności:

  • a) miejsce i termin rozstrzygnięcia konkursu;
  • b) wskazanie liczby ofert;
  • c) wskazanie ofert odrzuconych na etapie oceny formalnej i merytorycznej;
  • d) zestawienie ofert proponowanych do dotacji;
  • e) zapis szczególnych ustaleń podjętych przez komisję w czasie prac;
  • f) oświadczenia, o których mowa w § 15 pkt 2;

2) protokół z załącznikami podlega przedłożeniu Prezydentowi w celu podjęcia decyzji
o przyznaniu dotacji.

§17. W uzasadnionych przypadkach, w szczególności z powodu ograniczeń wynikających ze stanów nadzwyczajnych, np. epidemii lub innych, komisja konkursowa może dokonać oceny ofert w sposób zdalny. Do ważności protokołu komisji konkursowej pracującej w formie zdalnej wystarczy podpis przewodniczącego komisji konkursowej.

 

Rozdział 7.
Wysokość środków planowanych na realizację Programu

§18. 1. Na realizację Programu planuje się kwotę nie mniejszą niż 15 000 000 zł.

  1. Szczegółowe określenie wysokości środków przeznaczonych na realizację Programu zawierać będzie uchwała budżetowa Rady Miasta na 2025 rok.
  2. Środki mogą w ciągu roku budżetowego zostać zwiększone lub zmniejszone
    w zależności od sytuacji finansowej Miasta.

 

Rozdział 8.
Informacja o sposobie tworzenia Programu oraz o przebiegu konsultacji

  • §19. Projekt Programu na rok 2025 powstał na bazie Programu Współpracy na 2024 rok oraz wniosków i propozycji przedstawicieli organizacji pozarządowych i wydziałów urzędu.
  • §20. Za przygotowanie projektu Programu Współpracy na 2024 rok odpowiedzialny był zespół roboczy, powołany zarządzeniem Prezydenta Miasta, złożony z przedstawicieli Gorzowskiej Rady Działalności Pożytku Publicznego, radnych Rady Miasta Gorzowa Wielkopolskiego oraz pracowników urzędu.
  • §21. 1. Konsultacje projektu Programu z organizacjami pozarządowymi trwały od ……..2024 r. do …..2024 r. i były prowadzone w następujących formach:

1) zbieranie uwag na piśmie;

2) osobisty dyżur konsultacyjny;

3) protokołowane publiczne spotkanie konsultacyjne;

4) konsultacje z Gorzowską Radą Działalności Pożytku Publicznego.

 

  1. Ogłoszenie o konsultacjach wraz z projektem Programu na 2025 rok zostało umieszczone na tablicy ogłoszeń urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Miasta www.gorzow.pl.

 

  1. Zainteresowane podmioty otrzymały możliwość przekazania swoich uwag i propozycji w formie pisemnej lub ustnej, osobiście, drogą pocztową lub drogą elektroniczną.

 

  1. Sprawozdanie z przeprowadzonych konsultacji zostało zamieszczone na tablicy ogłoszeń urzędu, w Biuletynie Informacji Publicznej oraz na stronie internetowej Miasta www.gorzow.pl

 

Rozdział 9.
Okres realizacji Programu oraz sposób oceny jego realizacji

  • §22. Program realizowany będzie w okresie od 1 stycznia 2025 r. do 31 grudnia 2025 r.
  • §23. Ocena realizacji Programu będzie dokonywana na podstawie:

1) liczby organizacji pozarządowych podejmujących zadania publiczne na rzecz lokalnej społeczności;

2) liczby osób, które były adresatami różnych działań publicznych;

3) wysokości środków finansowych przeznaczonych z budżetu Miasta na realizację
tych zadań;

4) rezultatów ilościowych i jakościowych realizowanych zadań publicznych;

5) liczby organizacji pozarządowych mających siedzibę na terenie Miasta, w porównaniu
do roku ubiegłego.

  • §24. Ewaluacja Programu oznacza systematyczne zbieranie, analizę i interpretację danych w celu określenia efektywności poszczególnych działań, szczególnie po zakończeniu. Dane te będą podstawą przy podejmowaniu decyzji dotyczących rozszerzenia bądź ograniczenia podejmowanych działań programowych oraz
    przy planowaniu kolejnych.
  • §25. Uzyskiwane w czasie realizacji Programu informacje, uwagi, wnioski i propozycje będą wykorzystywane do usprawnienia bieżącej pracy Miasta z organizacjami pozarządowymi.
  • §26. Prezydent Miasta składa Radzie Miasta Gorzowa Wielkopolskiego sprawozdanie z realizacji uchwały w terminie do dnia 31 maja 2026 roku.
  • §27. Na podstawie sprawozdania, oceny Programu i po zebraniu ewentualnych uwag o jego realizacji, przygotowany jest kolejny roczny program.
  • §28. Wykonanie uchwały powierza się Prezydentowi Miasta Gorzowa Wielkopolskiego.
  • §29. Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

 

 

Przewodniczący Rady Miasta

Robert Surowiec